FANDOM

Partia Libertariańska
Lider John David Ruckerford
Data założenia 23 czerwca 1978
Ideologia polityczna libertarianizm
Poglądy gospodarcze leseferyzm
Liczba członków 12500 (2008)
Młodzieżówka Młodzi Libertarianie
Barwy żółty

Partia Libertariańska (Libertarian Party, PL) – kankadzka partia polityczna powstała 23 czerwca 1978 roku. Jej założyciele wzorowali się na amerykańskiej National Libertarian Party.

Program politycznyEdytuj

Stałymi ideami Partii Libertariańskiej są libertarianizm, leseferyzm oraz zachowanie pełnych swobód obywatelskich. Odrzucają tradycyjny podział na lewicę i prawicę.

Opowiadają się m.in. za:

  • powstaniem Transatlantyckiej Strefy Wolnego Handlu,
  • nieingerencją rządu w prywatne życie obywateli,
  • gospodarką opartą na samoregulującym mechaniźmie wolnego rynku,
  • prywatyzacją wszystkich sektorów gospodarki.

HistoriaEdytuj

Partia Libertariańska zaczęła oficjalnie funkcjonować od Kongresu z 23 czerwca 1978 roku. Historycznie jest kontynuacją ruchów abolicjonistycznych z przełomu XVIII i XIX wieku oraz spadkobierczynią Partii Wolnej Ziemii. Inicjatorem powołania partii był bliski przyjaciel Miltona Friedmana George Rumble, który obserwował powstanie na początku lat '70 inicjatyw libertariańskich w Stanach Zjednoczonych. Z niszowej partii dzięki charyzmatycznym liderom w ciągu 30 lat stała się czołową siłą polityczną w Kankadzie. W ostatnich wyborach prezydenckich jej lider John David Ruckeford zajął trzecie miejsce w pierwszej turze głosowania.

Struktura i działaczeEdytuj

Główną władzą partii jest doroczna Konferencja Partii Libertariańskiej podczas której spotykają się delegaci partii z całego kraju. Władzę wykonawczą w partii sprawuje 10 osobowy Libertariański Komitet Krajowy, na czele którego stoi przewodniczący partii John David Ruckeford. Podczas corocznej Konferencji każdy członek Komitetu Krajowego poddaje się ocenie delegatów.

Przewodniczący PL Edytuj

Reprezentanci w Zgromadzeniu Narodowym Edytuj

Lordowie Obywatelscy Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki