FANDOM

Zgromadzenie Narodowe - jest to izba niższa Parlamentu Republiki Kankadu. Ustawowa liczba reprezentantów wynosi 300 osób.

WyboryEdytuj

Reprezentantów wybiera się co dwa lata w wyborach częściowych uzupełniając połowę składu izby. W wyborach nie ma progu wyborczego. Listy wyborcze zgłaszać mogą partie, organizacje społeczne i komitety wyborców do dowolnej ilości okręgów. Prawo wybierania reprezentantów przysługuje obywatelom Republiki Kankadu, którzy najpóźniej w dniu wyborów ukończyli 21 lat, legitymują się dyplomem ukończenia szkoły średniej oraz nie są pozbawieni praw publicznych. Prawo do kandydowania mają osoby, które najpóźniej w dniu wyborów ukończyły 25 lat, legitymują się dyplomem ukończenia szkoły średniej, nie są pozbawione praw publicznych, zamieszkują w stanie, w którym zamierzają startować i posiadają obywatelstwo Kankadu od co najmniej 5 lat.

Podział mandatówEdytuj

Manadty rozdzielane są w skali stanów proporcjonalnie do łącznej liczby głosów oddanych na listy poszczególnych partii politycznych. Podział mandatów odbywa się według metody Sainte-Lague'a. Każdy stan ma ustaloną z góry liczbę mandatów, która jest proporcjonalna do liczby ludności. Obecnie liczba mandatów zgodnie ze spisem ludności z 2001 roku dla poszczególnych stanów wygląda następująco: Adirondah (8), Anjou (12), Azores (3), Caribou (25), Concord (17), Estramadura (13), Florenes (6), Mojave (17), Natchez (12), Reyes (3), Saluda (9), Shawangunk (14), Tuscarora (11).

UprawnieniaEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki